Inspiration – Johannes Nygren

Namn: Johannes Nygren Ålder: 23 Född: Arvidsjaur Bosatt: Östersund

Företag: Driver företaget JNArt som erbjuder porträtt, karikatyrer och illustrationer via postorder. Startade företaget vid 21 års ålder. Har ungefär en kund per vecka (studerar heltid, företag vid sidan om). Tar 2-3 timmar för en produktion. Hela Sverige som kundbas.

1. Vad fick dig att starta eget?

”Tre avgörande anledningar för mig…

1. Möjlighet fanns! Inspirerad av ett ungdomsutbyte på tema hållbart entreprenörskap och folk omkring som visade att det var möjligt, att det var skitkul!

2. Jag hade en affärsidé, en kompetens, något jag brann för. Fick bra respons på min idé, kände mig säker och trygg på att jag skulle satsa.

3. Fick bra hjälp! Fanns tillgång till bra rådgivning via Entreprenörcentrum i Arvidsjaur. Folk i Arvidsjaur fick även ta ledigt för att starta företag lokalt! En kvinna där hjälpte mig igång direkt, det fanns ju lite risker och inga stora utgifter i mitt företag från början.

2. Vad var svårt/enkelt när du ville starta eget?

”Hade några svårigheter med att ändra mentaliteten kring att sälja sig själv, marknadsföra sig själv, att alltid vara alert och se affärsmöjligheter. Inte självklart för mig att vara insatt i IT och sociala medier som många andra är när de startar upp idag. Svårt också att göra företag som en sidogrej till studier, svårt att fokusera på en grej. Skapade min hemsida själv, lärde mig bokföra själv – det var svårt men det var värt det i efterhand. Om man inte tycker det är kul ska man lägga bort det.

För mig var det enkelt att hitta inspiration. Att hitta hjälp. Själva uppstarten var enkel!

3. Vad tycker du borde finnas för unga som vill starta eget idag?

”För unga som vill starta eget bör det finnas Nystartstöd överallt, så som det finns idag på vissa orter. Behövs en mentor funktion, kunna knyta någon till en som nyföretagare, som kan ge råd, tips och vara en inspirationskälla. Någon att bolla med – inte behöva uppfinna hjulet igen. En del personer är nätverkande och hittar själva mentorer, men alla är inte lika utåt och drivande. Nätverk eller grupper som kan ge inspiration, pepp och stöd behövs.

Idébank skulle behövas! Särskilt kring socialt företagande! Dela med sig av häftiga idéer som andra kan plocka av!”

4. Ditt råd till andra unga som har en idé och vill starta eget?

”Sök hjälp för det finns hjälp! Hitta någon du trivs med och litar på och kan ge dig bra svar, förklara och bolla frågor med.

Viktigt att DRÖMMA! En entreprenör jag träffade, Tina Namdar, inspirerade mig när hon sa – All fears aside! Inte tänka på alla jobbiga saker, våga sätta upp bra mål för sig själv. På så sätt kommer man någonvart. Viktigt att ställa frågor till sig själv, typ varför skulle inte detta funka osv. Söka möjligheter! Hur ska jag förändra om det går dåligt, hur ska jag hitta kunder? För att förhindra att jag går i väggen ställ frågan – Varför vill jag ha företag? Vad är meningen med att jag gör detta?”

5. Vad är dina planer framöver?

”Fortsätta driva företag så länge jag tycker det är kul! Utvecklas! Små samarbeten på gång och ska se om dessa idéer kan växa. Tycker det är roligt att testa på lite olika twister. En bröllopsfotograf jag känner, vill samarbete med honom – där han plåtar och jag målar porträtt. Erbjuda ett lite mer exklusivt bröllopspaket! Nyfiken på att eventuellt använda min tallang mer inriktat mot människor, t.ex genom samtalsterapi (genom min utbildning).

6. Din uppfattning om socialt entreprenörskap? ”Att rädda världen OCH tjäna pengar”?

”Nuvarande systemet, det marknads ekonomiska systemet är individ centrerat – alla vill fullborda sig själva. Uppfylla sina mål genom att arbeta hårt själv som enskild individ. Detta kan ha en tendens att slå ut folk och öka klyftor. Socialt entreprenörskap kan vara en fräsch vind, ett bra sätt att jobba på inom det här systemet. Kan vara en bra integrerande kraft, få olika grupper att jobba tillsammans. Olika kulturer, etniska grupper, åldersgrupper och olika religionssyn gynnar samhället, gör att vi inte blir så inskränkta. Permakultur, permanent culture, kretsloppstänk kring människor, skulle jag vilja se mer av inom socialt entreprenörskap.

Rädda världen OCH tjäna pengar – då lever vi, tjänar pengar och gör bra saker för världen genom att leva på bra sätt. Inte tvärtemot… Alltså att tjäna pengar och sedan försöka rädda världen med dessa pengar.

7. Vem inspireras du av just nu?

”Just nu inspireras jag av osjälviska människor! Har en häftig kompis i Östersund, Micke Frisk, han driver ett kafé på lördag kvällar dit alla unga kan komma, äta och betala vad de vill – fantastisk grej att göra för ungdomar! Inspirationskälla för mig med folk som inte bara är så upptagna med sina projekt. Någon som ger och inte bara tar!

Kommentera

