Inspiration: Rebecka Lindhe

Namn: Rebecka Lindhe Ålder: 21 Född: Rydaholm Bosatt: Rydaholm

Företag: Driver Freck AB, fungerar som en samlingsplats för olika idéer och projekt. Bland annat det nylanserade Garantikoll.se, se pressrelease!

1. Vad fick dig att starta eget?

När jag var liten hade jag 1 miljard idéer! Ständig idéspruta! Jag kunde inte fokusera på en sak åt gången, utan alltid tusen saker! När jag var 12 år gammal var jag galen i hundar men mina föräldrar var tyvärr allergiska. Så jag gick igång och sydde hundkläder och designade färgade bajspåsar. Har faktiskt skisser kvar som bevis! Mina föräldrar har båda drivit företag så det finns nog i mina gener. Har alltid velat förverkliga det jag ville göra.

Sen kom jag på idén med garantikoll.se och det sammanföll med att jag träffade andra personer som hjälpte mig på vägen. Hamnade i inkubator i Växjö – jag tog kontakt med dem, fick gå på intervju, blev granskad och sedan fick jag en provperiod på 3 månader. Efter det utvärderades jag igen och då fick jag min permanenta plats! Idag har vi 8 personer i vår inkubator, med sammanlagt 10 företag.

2. Vad var svårt samt enkelt när du ville starta eget?

Gud! Alla papper! Så svårt! Startade ett Aktiebolag och plötsligt var det 1 miljard papper att hantera!  Det jag saknade var att kunna följa en lista, pricka av punkt för punkt det man behöver göra.

Hela grejen med att starta eget är enkelt egentligen – visst, det är mycket papper och annat, men det är ju enkelt att starta eget! Finns alltid någon att fråga! Jag tycker man kan få hjälp överallt, det är bara att fråga.

Tycker det kunde finnas fler Mentorsprogram, där andra unga entreprenörer kan hjälpa en nybliven ung entreprenör. Det behövs!

3. Tips till andra unga som har en idé och som vill starta eget.

Personligen tycker jag att alla ska köra på!

Var inte rädd att fråga! Frågar man så lär man sig!

Tuta och köra!

Du får inte vara rädd att misslyckas! Våga kasta dig ut! Ofta är man rädd för att förlora pengar och det kan hålla en tillbaka. Men man måste visa för sig själv och andra att man tror på sig själv.

4. Vad är planerna framöver för ditt företag?

Jag vill driva företag resten av livet! Jag vet mina drömmer och mål! Det är skillnad på att ha en passion och att ha ett barn! Garantikoll är mitt barn! En passion är något man går och tänker på under sin fritid enbart. Ett barn måste man sköta dygnet runt!

Två andra projekt är på gång, jag vill gärna jobba med kläder och mode, har gått bild, form och design skola. Är på något sätt frälst i den branschen och min högsta dröm är att ha egen webbutik med min och andras design.

Min plan är att bli miljonär när jag är 22! Jag vill tjäna mycket pengar! Pengar är dock inte min största drivkraft, utan att prestera till fullo och ha kul!

5. Vad är din uppfattning av socialt entreprenörskap – konceptet ”att rädda världen OCH tjäna pengar”?

Har hört om det men inte satt mig in i det så mycket. Tycker dock att det är viktigt att jobba för att hjälpa andra. Isabella Löwengrip pratar om att tjejer har svårt att ta emot och stötta varandra, killar är inte alls på det sättet. Jag tycker det är viktigt att bidra och att man ska hjälpa människor så långt det går.

För mig handlar Garantikollen.se även om ett långsiktigt miljötänk. Kvitton behövs inte och därmed kan vi minska skogsskövling.

6. Vem inspirerar dig just nu?

Allt inspirerar mig just nu, att se hur andra gör och hur de lyckas! Att kunna hjälpa andra inspirerar mig! Generellt ser jag upp till Isabella, Sofie Fahrman, Ivanka Trump – men en specifik ung entreprenör som inspirerar mig just nu är Patrik Appelquist med sitt http://www.gatubarn.nu/

Kommentera

