Crossing Boarders

När jag möter Ida Östensson för första gången i verkliga livet (vi har haft en hel del kontakt via Twitter) så har dammet från Dubai knappt lagt sig. Nyss hemkommen därifrån tillsammans med andra She-Entrepreneurs via Svenska Institutet och direkt in i en intensiv arbetsvecka med Playing for Change. Med många bollar i luften är Ida ren inspiration för andra unga entreprenörer.

När Ida var 20 år gammal startade hon You Skate Girl och No Limit, en nationell satsning för unga tjejer. Crossing Boarders startade hon 2010, då var hon 24 år gammal.

– Min största drivkraft är rättvisa! Jag har ett starkt rättvisepatos, berättar Ida. Idén om You SkateGirl föddes en dag när jag var vid en skatepark. Inga tjejer åkte skateboard på den tiden – men där såg jag en tjej som vinglade till på en skateboard, hon testade lite. Det tände till inom mig och jag upptäckte sen själv hur rolig den världen var. Jag bestämde mig för att jag ville satsa på att få in tjejer i den här fritidsaktiviteten.

Vilket Ida gjorde under sex års tid, mycket framgångsrikt dessutom. You Skate Girl har spridit sig över hela Sverige och därigenom växte metoderna fram som sedan skulle bli det som ledde Ida in på en mer riktad entreprenörskaps bana. Men först ville Ida iväg och testa något nytt utanför Sveriges gränser ett tag. Hon drog till USA. Inför en skateboardtävling  skadades hon dock och blev sängliggande.

– Det var ingen rolig tid. Jag hade fått en korsbandsskada och fick absolut inte röra på mig. När jag låg där och kände mig deppig och undrade vad jag höll på med så dök Playing for Change upp. Flera som kände mig mailade och tipsade om inkubatorn och sade till mig att “Du som har så många idéer” borde göra något.

Och det gjorde Ida. Hon sökte och blev så småningom antagen. 2010 startade hon Crossing Boarders genom en inkubator, känd som Playing for Change (Kinnevik). En inkubator som skapats för att stödja och främja sociala entreprenörer som arbetar med att göra livet bättre för barn och unga. Med en bakgrund inom olika sektorer, såsom fritidsgård, förvaltning, Ungdomens Hus, studieförbund, riksorganisation och nämnd hade hon utvecklat ett brinnande intresse för jämställdhetsfrågor.

– Jag såg att andra inte hade riktigt koll på hur man jobbar med jämställdhet på ett bra sätt, de visste inte vilka metoder som kunde användas för att nå en bred målgrupp, säger Ida.

Ida startade Crossing Boarders och tog fram de metoder hon ansåg behövdes. Ett material togs fram som hon kallar Crossing 9 boarders och som ger ett handfast och lättillgängligt material som gör det väldigt enkelt att jobba för tjejers rätt till en aktiv fritid. Där kön inte begränsar en ung människas livsval.

– Vi finns för att hjälpa andra jobba mer jämställt. För de som ställer sig frågorna ”hur ska vi nå tjejer, hur behåller vi tjejerna och hur viktiga är förebilder egentligen?”

På frågan vad som behövs för att fler unga ska starta eget menar Ida att tjejer och unga överlag måste stärkas tidigt. Speciellt tjejer förväntas inte ta för sig och driva projekt. Dessutom måste tjejer våga peppa varandra, dela med sig av sina idéer till varandra och stötta varandra. Dessutom behövs vägledning och stöd.

– För mig hjälpte det mycket att jag gick en projektledarutbildning. Där skrev jag min första ansökan. Nu får jag miljoner genom mina ansökningar för att finansiera verksamheten.

Enligt Ida är det viktigt att du ställer frågan – Vad har DU för vision? Och det är viktigt att tro på sig själv och ta beslut som gynnar en själv. Skolan främjar inga unga som ska förändra världen menar hon. Att våga tro på sig själv och gå utanför ramarna som vuxenvärlden skapat – det är hennes råd. Ida är dock inte övertygad om att alla ska starta företag.

– Maud Olofsson och allt pepp på kvinnligt företagande. Ibland går inte livet ihop med att starta eget. Hur ska en ung människa till exempel få ett lån? Eller stöd från omgivningen? Jag hade inte fått till min verksamhet utan Playing for Change, Krenova och Pondus Kommunikationsbyrå.

Idag har Crossing Boarders bolagsformen ideell förening – egenanställningsföretag. Verksamheten är på väg att bli en ny bolagsform framöver, men det är osäkert ännu om det ska bli en stiftelse, ett aktiebolag, en ideell förening som äger ett aktiebolag eller en ekonomisk förening.

– Som social entreprenör är det svårt ibland med bolagsformen. Svårt att göra allt ideellt, ibland får man trolla med knäna, säger Ida och skrattar.

Hela hennes sätt präglas av en positiv syn, blandat med passion! Det är tydligt att Ida brinner för det hon gör samt att hon älskar det hon gör. Situationen i Sverige för samhällsentreprenörer (en entreprenör som försöker göra världen till en bättre plats OCH tjäna pengar) är enligt Ida inte så enkel.

– Det börjar bli enklare, menar hon, folk förstår begreppet mer och mer och det är ok nu att tjäna pengar på att göra bra saker. Fundraising är svårt här, Sverige har inte samma syn på det som de har i till exempel USA.

Initiativ som Playing for Change, SE Forum och Mötesplats för social innovation och samhällsentreprenörskap är viktiga.

– Vi är pionjärer på området i Sverige. Många har nog varit sociala entreprenörer genom åren men inte vetat om att det kallas så. För mig ligger det ett värde i att tjäna pengar som går tillbaka in i verksamheten. Framöver skulle jag gärna vilja anställa fler.

Vilka råd skulle du ge andra unga entreprenörer?

– Ni ska inte vara rädd för att förlora. Jag har insett hur mycket jag lärt mig av mina misstag. Personligen har min dröm aldrig varit att bli rik, jag har aldrig drivits av pengar, utan det är själva sakfrågan som har sporrat mig vidare.

Ta stöd av andra – det är viktigt tycker Ida. Var inte rädd för att hitta människor som du vill ha som mentor, kontakta dem och be om hjälp. Det har hon själv gjort och har fått många bra kontakter på det sättet.

– Jag ser inte konkurrenter, jag ser samarbeten.

Ytterligare råd från Ida Östensson:

Var inte hemlig!  Ta emot feedback! Ge dig ut på t.ex. Facebook med din goda idé och se vad andra tycker om den och ta tillvara konstruktiv feedback.

Skit i nej-sägarna!

Ensam är INTE stark – samarbeta med andra!

Hitta någon som stödjer dig. Ta gärna hjälp av lokalt stöd.

Skriv ej för länge på affärsidén.

Prova dig fram – du måste inte starta företag dag 1- testa gärna i projektform om det passar.

Ge inte upp! Det tar tid att slå igenom! Dansa under tiden du väntar – ha roligt med andra ord!


Kommentera

