Tillväxt eller uppmuntran?

Efter en del fundering vill jag gärna förtydliga en sak.

Den här bloggen är sprunget ur ett behov av att skapa en plattform på nätet för unga mellan ca.14-25 som har en idé,  som vill göra något – vare sig det är att starta eget, en organisation, göra ett event eller liknande. Och som behöver inspiration, som behöver stöd, en push och insikt om att vem som helst kan göra vad som helst.

Jag vill helt enkelt uppmuntra unga att VÅGA, att ha mod, att slänga Jante i väggen och följa sina drömmar, sin nyfikenhet.

Ofta möts jag av en reaktion jag tycker är konstig. Den brukar låta såhär: ”Allt det här tjatet om att alla ska starta eget…Maud Olofsson och allt snack om tillväxt, fler företagare, kvinnliga företagare…ALLA kan väl inte bli företagare?”

Tja, tänker jag…alla kan inte starta eget, nej – alla kommer inte starta eget heller. Jag struntar i allt det där tjatet om tillväxt (som personer ofta uttrycker det), allt jag vill är att uppmuntra mycket UNGA människor att se sitt eget potential och att inspirera och visa vägen – så här kan man göra!

Det finns en grym potential bland unga i Sverige idag, de har alla möjligheter i världen! Inget krig hindrar, det ekonomiska finns faktiskt till hands – numera kan man dessutom själv samla in kapital till sin idé via Polstjärna och Funded By Me och det finns affärsänglar och privatpersoner/familj som ofta tror på en.

För min del, jag fokuserar inte på tillväxt eller siffror! Jag fokuserar på kreativitet, att ge verktygen till unga skapare!

En dag hoppas jag att denna site kan växa till att bli en plattform som dessutom förmedlar unga entreprenörer under uppstart med erfarna företagare som tycker det skulle vara roligt att vara mentor åt en viss person, med en viss idé. Jag hoppas även att det en dag kan bli en plattform där unga med en affärside kan lägga upp en kort beskrivning och efterlysa affärsänglar eller annat de är i behov av. Som en sorts förmedlingsfunktion mellan unga entreprenörer och de som vill satsa på dessa. Själv har jag inte denna tekniska möjlighet att bygga en sådan site, vet inte hur man gör – men jag har en idé om hur den här siten en dag kan vara så mycket mer än vad den är idag. En plattform på nätet för unga, där de kan hitta ALLT de behöver för att starta eget, samlat på en digital plattform.

Om någon vill vara med om att uppmuntra unga till att våga starta eget, hör gärna av er. Ni andra, som klagar om allt tjat om tillväxt – för gärna era åsikter med politiker istället för med mig.

2 responses to “Tillväxt eller uppmuntran?

  1. Hejsan,
    Det var just därför vi startade projektet Nytänk, för att inspirera och stötta den kreativa processen hos alla som vill satsa på en egen idé.
    Så i Göteborg finns en möjlighet för unga som är 18-25 år att gå med i ett program på 6 månader (en insats var 3:e vecka) med både workshops, föreläsningar och personlig coachning.
    Kolla in bloggen http://www.nytank.nu – där kan ni ser mer vad det handlar om. Just nu är 30 kvinnor med i omgång ett, men vi vill gärna ha med både killar och tjejer 18-25 år. Det här är ett EU-projekt så det kostar inget att gå med och utveckla sig själv. VÄLKOMNA = )
    Ulrika Swala
    Projektledare för Nytänk
    Mentorpoolen.se

  2. Hej
    Jag har precis hittat din blogg och jag älskar den redan. Själv är jag 14 år och brinner för entreprnörskap och företagande. Jag drömmer om att ha mitt egna företag men jag vet inte hur jag ska ta mig dit. Om du ville hjälpa mig skulle jag vara jätteglad😀
    Skulle vara jättetacksam för svar!!

Kommentera

