Inspiration – Anton Johansson

När Anton Johansson var 17 år startade han eget. Om du har hört om ticketz.se, modetoppen.se, och Headler – då vet du kanske att Anton ligger bakom dessa företag. Och om du har hört om Twingly, då vet du vart Anton jobbat de senaste fem åren.

– Jag hamnade på ett forum för sökoptimering, blev intresserad och hängde där. Efter kort tid blev jag väldigt duktig och började helt plötsligt få erbjudanden av företag som ville ha hjälp säger Anton (22) från Linköping om hur han blev egen företagare.

– Det fanns behov av att ”starta eget” för att det fanns kunder som ville anlita mig. Lite krasst kan man kalla det slump, jag blev egenföretagare för att det var nödvändigt att fakturera mina kunder som så att säga redan fanns där.

Enligt Anton har han aldrig sett sig själv som företagare, utan ser sig själv mer som en entreprenör. Han brinner alltid för det han gör och tycker man måste gå på passion.

– Jag var bra på marknadsföring och skriva texter, berättar Anton. Tillsammans med Eric Martinsson, som är en grym designer, började vi lansera sajter ihop, bland annat modetoppen.se som blev uppmärksammad och mycket populär.

Därefter lanserade Anton och Erik en hotelsajt som de sedan sålde, varpå de startade Headler för ett år sedan. Headler drivs som ett AB, 50% ägs av Anton och 50% ägs av Erik. Dessutom har Anton fortfarande sin egen firma, där han sköter alla konsult- och föreläsningsuppdrag.

– Som ung ska du inte fokusera på bolagsformen och annan formalia, i början är det inte relevant. Gör en affär av det före du gör ett företag av det, säger Anton.

Under intervjun blir det uppenbart för mig att jag har en person framför mig som drivs av grundläggande positiva och härliga värderingar. Med en glad framtoning och ett gott humör blir jag nyfiken på vad som ligger bakom Anton’s sköna personlighet.

– Hela min familj är crazy! Vi är nog en ganska osvensk familj, pratglada och lite medelhavsaktiga. Man lär sig när man kommer ut i arbetslivet att det är extremt viktigt att våga ta för sig och våga prata. Ju mer man syns ju mer möjligheter får man. Jag har mycket att tacka min familj för.

– När du är ung har du ett trygghetssystem – du bor hemma, har inga utgifter, ingen psykologisk stress. Det är ofta lättare att tjäna pengar som egenföretagare än att skaffa sommarjobb, hävdar Anton vidare.

När jag undrar vad som varit svårt samt enkelt när han ville starta eget berättar Anton att vanliga människor som hade kunskap om hur det går till när man startar eget hjälpte honom, visade hur han skulle göra. Och hade han inte folk han kände så hittade han den som kunde hjälpa honom, som hade kunskapen han var ute efter.

– På utbildningar, starta-eget mässor och olika sorters nyföretagarcenter är det många som som ifrågasätter. Istället för att göra saker enkelt så tar de fram alla hinder och problem, menar Anton. Det största psykologiska hindret när jag startade var byråkrati. Det enkla var att skaffa kunder och att göra jobbet.

Anton tycker unga ska kämpa länge innan de lägger ned ett företag, eller en företagsidé. Ju längre man jobbar desto större nätverk och desto mer kunskap samlar man på sig inom området. Det är viktigt att kämpa sig fram, det är själva resan som man lär sig av.

– Det kan vara svårt att lyckas med sin första idé. Du måste vara föränderlig, men kämpa tills du utvecklat idén, det kan ta ett par år innan det släpper och blir framgångsrikt.

Det är ju som allt annat i livet, menar Anton. Relationer kommer och går, att lägga ner ett företag, att gå i konkurs är inte världens ände. Och det är inte alls fel att byta fokus för att det blir roligare någon annanstans.

Själv har Anton en hel del planer framöver för sina företag. Headler går det bra för och där handlar det om att skala upp, lansera internationellt (headler.com), kanske till och med bredda sig och sälja nya produkter. Och dessutom föreläser Anton mer och mer. Under hösten kunde vi även se honom kontinuerligt i TV4 Nyhetsmorgon.

På frågan om socialt entreprenörskap – konceptet ”att rädda världen OCH tjäna pengar”, lyfter Anton ideén som allt fler företag använder sig av, nämligen att runda uppåt. Alltså när man tar betalt så rundar man upp till närmaste krona. Anton berättar att det är en idé som ligger och växer, att göra det inom sina e-handels företag.

– Pro Bono uppdrag är också en typ av socialt entreprenörskap. Inte på stor nivå, men det är en form för socialt engagemang.

Inspirerad av Anton vill jag gärna veta vem som inspirerar honom just nu och det har han genast svar på.

– Förutom mamma, som jag tycker är fantastisk och duktig, så inspireras jag av häftiga människor som engagerar sig i ett ämne. Om jag ska nämna några viktiga individer jag beundrar får det nog bli Hans Rosling och Bill Gates, särskilt Gates Foundation.

Anton’s Tips till andra unga som vill starta eget:

Det ÄR sjukt lätt!

Våga ta för dig!

Sluta se byråkratiska hinder

Skit i själva ”företagandet”, det är vad du säljer och hur som är det viktiga

Gör EN sak från början. Lättare att bli ansedd som riktigt bra om du fokuserar på en sak.

Se problem som möjligheter!

Tänk på vad DU vill GÖRA, inte på vad som vore ett bra företag.

Fokusera långsiktigt inte på att skapa företag så man kan ta ut lön, utan för att man brinner för något och vill göra det möjligt för andra att ta ut lön.

Starta företag ihop med någon eller några.

Vill du veta mer om Anton Johansson kan du följa honom via twitter eller hans hemsida.

2 responses to “Inspiration – Anton Johansson

  1. Pingback: Inspiration – Anton Johansson | Ung Entreprenör

  2. Tack för en fin intervju!
    🙂 /Anton

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s